AUTORESPONDERY – Co możesz z nich wycisnąć?

Jak wydobyć potencjał z autorespondera?

W niszy marketingu internetowego często powtarza się, że autoresponder, czyli system automatycznego wysyłania maili do osób, które zapisały się na listę adresową w zamian za np. udostępnienie wartościowej treści lub chęci otrzymywania newslettera jest najważniejszym elementem pozyskiwania potencjalnych klientów, czytelników, którzy zostają z nami na długo. Taka lista pochodzi często z formularza zapisu dostępnego na stronie internetowej

Dlaczego? Ponieważ zdobywając adres mailowy odbiorcy możesz wysyłać do niego powiadomienia, oferty swoich produktów, zachęcać do czytania nowych wpisów. Nawet gdyby potencjalny czytelnik, który pierwszy raz wszedł na twoją stronę i się nią bardzo zainteresował, to mało prawdopodobne, że wróci ponownie. Nawet jeśli wróci przeczytać pozostałe materiały, to po którymś razie przestanie przychodzić. Doświadczenie też pokazuje jak zawodne mogą być media społecznościowe, które to nie wszystkim fanom udostępniają treści z tablicy jak na facebooku czy wyszukiwarka googla, która ciągle zmienia algorytm dostaczania wyników.

I po to jest właśnie e-mail marketing. Gromadzimy listę odbiorców, budujemy z nimi relacje, jesteśmy w ciągłym kontakcie, jakimi nie mogą pochwalić się inne kanały komunikacji typu media społecznościowe. Oczywiście, że taką listę można łatwo zrazić do siebie jeśli będziesz to robić nieumiejętnie. W osobnym artykule już dawno temu opisałem przypadek nadużycia. E-mail marketing jest sztuką a jeśli powielasz jakieś schematy, to rób to rozsądnie. Ten wpis jedynie przybliży Ci możliwości jakie możesz osiągnąć dzięki temu wspaniałemu narzędziu.

Oto najważniejsze funkcje autorespondera w e-mail marketingu:

Personalizacja

punktorAutorespondery umożliwiają wysyłania pojedynczych wiadomości dzięki czemu w każdej chwili możesz wysłać swojej grupie mail z ważnym wydarzeniem np. na twoim blogu. Do tego są personalizowane co sprawia, że możesz zwracać się do odbiorców po imieniu.

kolejka wiadomości Follow up

punktorAutorespondery umożliwiają ustawianie wiadomości w kolejce dzięki czemu możesz edukować swoich czytelników i zbudować relacje z tymi, którzy dopiero się zapisali. Ważne jest to by nowi subskrybenci zapamiętali Ciebie dlatego tak ważne jest, by pierwsze wiadomości były maksymalnie użyteczne dla nich.

Target

punktorPozwalają stargetować odbiorców dzięki czemu możesz zaplanować kampanię składającą się z różnych maili, które wysyłane są osobom ze względu na akcję jaką podejmą.

Dla przykładu. Wysyłasz pierwszą wiadomość a następnie ustawiasz dwie różne wiadomości, które otrzymają odbiorcy ze względu na akcję jaką podejmą. Jeśli wiadomość, którą wysłałeś użytkownik nie przeczyta (czyli nie kliknie w nagłówek maila) po kilku dniach możesz wysłać wiadomość w stylu:

„Niestety, przeoczyłeś ostatnią wiadomość, która może…”

Osobie, która otworzyła maila wysyłasz oczywiście inną wiadomość. I tutaj też możesz odbiorców podzielić np. na dwie grupy. Tych, co kliknęli w link w poprzedniej wiadomości i tych, którzy mimo otwarcia wiadomości jednak w link nie kliknęli. 

Jak widzisz, dostosowujesz wiadomości do konkretnej grupy odbiorców dzięki czemu traktujesz ich nie jak jedną wielką niewiadomą masę lecz jako poszczególne jednostki, które działają w sposób indywidualny. Odwołując się do ich doświadczenia w waszej historii tworzysz zaufanie i poczucie, że wiesz, co jest dla nich ważne.

Poniższy schemat obrazuje jak taka kampania składająca się z kilku maili może wyglądać. Numer oznacza kolejną wiadomość w kolejce kampanii. Oczywiście schemat można pociągnąć dalej w głąb i stworzyć więcej wiadomości.

autorespondery jak układają kolejkę wiadomości

Możliwość zapisu do różnych list adresowych

punktorWarto prowadzić kilka list adresowych nie po to, by na swojej stronie umieszczać kilka kreatorów zapisów udostępniając na każdej liście inne materiały, ale po to, by każdej liście wysyłać spersonalizowane wiadomości ze względu na stopień waszej zażyłości.

Dla przykładu. Każdy ma możliwość zapisania się na jedną listę adresową dostępną dla wszystkich. Być może już zaczynasz rozumieć, że inaczej chciałbyś traktować osoby, które coś od ciebie kupiły, stały się twoim klientami. Warto więc, by po zakupie twojego produktu lub wykonaniu innej akcji automatycznie znalazły się na specjalnej liście vip. Są autorespondery, które robią to automatycznie np. po jakimś zakupie autoresponder wypisuje osobę z podstawowej listy adresowej i przepisuje ją do listy vip. Im więcej masz takich list tym bardziej indywidualnie możesz traktować odbiorców. 

Są blogerzy, którzy przepisują odbiorców między listami w ten sposób, że ci, którzy coś kupili, to ręcznie wprowadzają takiego odbiorcę na listę lub dają mu specjalną stronę z zapisem na listę vip. 

Na rynku jest wiele dostępnych autoresponderów, które oferują różne możliwości. Nie wszystkie mają zaawansowane funkcje takie jak te o których wspominam, bo i ceny za jakie oferują te funkcje są wysokie. W następnym artykule przyjrzę się wybranym autoresponderom i dam swoje opinie porównujące ceny do jakości. 

Jak wykorzystać potencjał autoresponderów? Click To Tweet

A ty masz jakieś spostrzeżenia związane z wykorzystywaniem autoresponderów?

Ciekawy content? Podziel się już terazShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest

About

Pasjonat marketingu internetowego i wordpressa. Interesuje się typografią, projektowaniem publikacji, psychologią, zasobami ludzkimi. Jego celem jest inspirowanie po to, by sprawić by inni spojrzeli na swoje sprawy z różnych perspektyw.

2 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

Czemu służy to pytanie?