Skuteczna kampania mailingowa, czyli jak nie spalić listy adresowej

skuteczne zarządzanie listą adresowąE-mail marketing służy budowaniu wizerunku firmy, tworzeniu relacji z klientami i ostatecznie ma prowadzić do finalizacji sprzedaży. Są to podstawowe zadania każdego profesjonalnego email marketingu i każda kampania mailingowa powinna je uwzględniać. Mimo to wiele osób odpowiedzialnych za mailingi próbują pójść na skróty i pominąć istotne elementy kampanii mailingowej takie jak np. stworzenie dobrej relacji z klientem.

Po co budować relacje z odbiorcami?

Początkującym marketerom może wydawać się to dziwne, ale najważniejsza rzecz w email marketingu, to budowa pozytywnej relacji z klientem. Udowodniono już nie raz, że dużo chętniej korzystamy z usług, czy kupujemy produkty od osób, które znamy i uważamy za godnych naszego zaufania, ponieważ są specjalistami w wąskiej dziedzinie na której nam zależy. Lubimy takie osoby, które chętnie pomagają, udzielają wartościowej i praktycznej wiedzy.

Kampania mailingowa – co robić a czego zaniechać?

Profesjonalnie przygotowanie kampanii mailingowej nie powinno ograniczać się tylko do wysłania mailingu z informacją o danej usłudze, czy produkcie, ponieważ jest to mało skuteczne w sprzedaży a także nie buduje dobrego wizerunku ani relacji z klientem jak to przedstawiłem w powyższych akapitach. Kampania mailingowa, powinna uwzględniać właśnie te podstawowe cele dlatego najpierw daj coś wartościowego za darmo, ale musi być to coś naprawdę wartościowego a nie coś, co w niczym nie pomoże Twojej grupie docelowej. Szacuje się, że najważniejsze są pierwsze trzy-cztery wiadomości. To w tym czasie klient buduje sobie w głowie nasz obraz jako eksperta. Można to porównać z pierwszym wrażeniem, który zapada nam na długo w pamięci.

Zadbaj o nagłówek

Nagłówek to ten element, który właściwie decyduje o tym, czy wiadomość zostanie przeczytana, czy też nie. Istnieje wiele metod tworzenia przyciągających nagłówków i wszyscy marketrzey chętnie korzystają z gotowych wzorców. Niestety, często się zdarza, że jest to bezmyślna kalka, która w ostatecznym efekcie może przynieść więcej szkody niż pożytku. przykładem takiego nagłówka jest coś w stylu: „poprawny link”

Ostatnio uczestniczyłem w szkoleniu w którym podawano skuteczność tego typów nagłówków a to z tej racji, że wzbudza zainteresowanie i intryguje. Wszystko dobrze pod warunkiem, że faktycznie taki pomyłkowy link miał miejsce we wcześniejszej wiadomości a  teraz chcemy to sprostować. Z racji swoich zainteresowań biznesowych należę do wielu list adresowych i ostatnio coraz częściej dostaje takie mailingi z informacją o poprawnym linku sugerując, że ten wcześniejszy był błędny. W pewnym momencie zacząłem szukać tej wiadomości w swojej skrzynce z błędnym linkiem, tym bardziej, że nie pamiętam bym otwierał wiadomość z niedziałającym linkiem i to dzień wcześniej z tej konkretnej listy adresowej.

Okazało się, że cała kampania mailingowa z niedziałającym linkiem to blef. Marketer, autor listy chciał zwiększyć współczynnik otwarć wiadomości za pomocą „intrygującego nagłówka”. Być może się to jemu udało, ale jakim kosztem? Jeśli ktoś regularnie czyta jego emaile? Jeśli jakiś czytelnik wyczekuje na wiadomości od niego? Wtedy szybko może się zorientować, że ma do czynienia z oszustem! Marketer, który raz oszuka subskrybenta spala za jednym razem całą listę. Kto jeszcze uwierzy w jego zapewnienia o najlepszych produktach pod słońcem, które posiada? Chyba już tylko on sam…

Szanuj swoją listę adresową

Kiedy lista się rozrasta łatwo podchodzić do niej przedmiotowo, statystycznie tymczasem przecież za dziesiątkami maili, które masz na swoim koncie mailingowym stoją a właściwie siedzą żywi ludzi zorientowani na wartość dla siebie. Szanuj ich a oni będą szanować Ciebie z tego też powodu już dawno w profesjonalnych kampaniach mailingowych stosuje się kryteriia behawioralne, czyli związane z zachowaniami użytkowników. Taka kampania rozciąga się na kilka emaili i może brać pod uwagę to czy dany subskrybent otworzył wiadomość i kliknął w link zawarty w mailu. Na tej podstawie możemy wysłać kolejny mailing osobno dla osób, które w ogóle nie otworzyły wiadomości, inny dla tych, którzy otworzyli, ale nie podjęli akcji, czyli nie kliknęły w link. To daje ogromne możliwości marketerowi ponieważ pozwala dostosować treść do rzeczywistego  zachowania subskrybenta i wyznacza standardy profesjonalnych kampanii mailingowych.

Podsumowanie

W tym artykule chciałem zwrócić uwagę na to jak postępować ze swoją listą adresową, jakich błędów się wystrzegać. Które mailingi są profesjonalne a które balansują na granicy amatorszczyzny. Mam nadzieje, że artykuł okazał się Tobie przydatny i naświetlił właściwy kierunek tworzenia zaawansowanych kampanii

 

 

 

 

Ciekawy content? Podziel się już terazShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest

About

Pasjonat marketingu internetowego i wordpressa. Interesuje się typografią, projektowaniem publikacji, psychologią, zasobami ludzkimi. Jego celem jest inspirowanie po to, by sprawić by inni spojrzeli na swoje sprawy z różnych perspektyw.

9 Comments

  1. Szczerze mówiąc do niedawna jeszcze nie korzystałem z listy mailingowej, którą wygenerowałem dzięki mojemu forum (ok. 4 tysięcy użytkowników) ale niedawno przeprowadziłem test i wysłałem dość krótką informację o zmianach na forum. Wyniki były bardzo pozytywne – znaczący wzrost odwiedzin odczuwalny był jeszcze przez 3 dni, a i chyba niektórym przypomniało się moje forum bo ogólna dzienna liczba odwiedzin również wzrosła. Myślę jednak, że jeśli spamowałbym co tydzień jakimiś emailami to raczej skutek mailingu byłby odwrotny bo sam nie lubię otrzymywać takiego rodzaju reklamy, a więc mailingu trzeba używać z głową.
    Mateusz ostatnio opublikował..Dentysta Lublin – Alicja SiejkaMy Profile

  2. Wspaniale, że zdecydowałeś się na publikację tego artykułu. Jestem na początku tworzenia bazy i dobrze wiedzieć, czego unikać oraz jak zwiększać swój wizerunek w oczach innych. Przydanie poradny w tym artykule na pewno pozytywnie wpłynąć na budowanie mojej bazy. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.
    Tomasz ostatnio opublikował..Bestseller – Darmowy Kurs Pozycjonowania StronMy Profile

  3. Ciekawy artykuł. Ja osobiście kilka razy próbowałam się przekonać do tworzenia mailingów, ale jeszcze brakuje mi jasnego i konkretnego pomysłu. Tak jak piszesz robienie „bezmyślnej kalki” to strata czasu oraz pewne niepowodzenie. Użytkownicy zapamiętają sobie z resztą każdą wpadkę i kolejnym razem nasz mail trafi na zawsze do SPAMu.
    Marcelina ostatnio opublikował..Ekspansja europejska c.d.My Profile

  4. Fajnie to opisałeś, aczkolwiek nie jest to wcale takie łatwe, aby dotrzeć do ludzi w ten sposób. Kiedyś miałem 50 osób w liście mailingowej i tylko z dwoma osobami nawiązałem kontakt. Zrezygnowałem, może niepotrzebnie, nie jestem cierpliwą osobą, wszystko zależy czy rzeczywiście osoby do których można dotrzeć poprzez listę mailingową będą odpisywać.
    Jakub ostatnio opublikował..Giełda forex to nie zawsze udana próba znalezienia zródła pieniędzyMy Profile

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

Czemu służy to pytanie?