Jak z sukcesem prowadzić bloga w internecie?

W internecie coraz częściej pojawiają się blogi eksperckie, odpowiednio sprofilowane i dla określonej niszy. I nic w tym dziwnego gdyż tylko takie blogi choć mogą liczyć na wąską grupę zainteresowanych odbiorców, ale właśnie tych, konkretnych, określonych odbiorców, którzy będą żywo zainteresowani tym, co na blogu się pojawia, bo podejmowana dziedzina należy do ich sfery zainteresowań, pasji. Dlatego podstawowe pytanie by odnieść sukces w blogosferze brzmi: jak prowadzić bloga, by zainteresowali się nim konkretni czytelnicy.

Przewaga blogów niszowych i tematycznych

Czasy kiedy blogi służyły jako internetowy pamiętnik dawno minęły, gdyż nie wykorzystały tego potencjału tkwiącego w blogosferze.  Nastała era blogów eksperckich, których autorzy dzielą się swoją specjalistyczną wiedzą z danego zakresu. Zawsze jest ktoś komu nasza wiedza będzie przydatna. W tym miejscu trzeba powiedzieć o blogach niszowych, które obejmują pewną niszę, czyli zakres działania innych ludzi. Ogólnie możemy powiedzieć, że istnieje nisza np. zarabiania w internecie, kulturystki, sportu itp. Prowadzenie bloga w oparciu o konkretną niszę np. turystyczną ogranicza wprawdzie  zasięg zainteresowanych czytelników, bo nie każdy będzie chciał czytać o turystyce bo go to np. nie interesuje, ale ci ludzie, którzy interesują się tym tematem z pewnością chętnie by dowiedzieli się ciekawych nowinek, miejsc do wojaży, dlatego szybko staną się stałymi czytelnikami bloga o turystyce. Można pójść jeszcze dalej. Z niszy wybrać temat, który będzie głównym zagadnieniem bloga. Czy ma to sens? Oczywiście. Wprawdzie jeszcze bardziej zawężamy grypę potencjalnych czytelników, zyskujemy mniejszą liczbę czytelników, którzy są jednak bardziej zaangażowani w nasz blog. To jest główny powód dla którego warto podjąć się specjalizacji tematu. Pozwól, że podam teraz przykład z niszy o zarabianiu w internecie. Jaki można wybrać bardziej ścisły temat? Oj można tego wymieniać sporo, ale np.   temat o zarabianiu na programach partnerskich. A w przypadku branży turystycznej – bloga o wyprawach w góry. Turystyka jest zagadnieniem bardzo szerokim, dlatego sprecyzowanie zagadnienia jest jak najbardziej uzasadnione. W ten sposób czytelnicy bloga, gdy ich pozyskamy czują się bardziej związani z naszym blogiem bo np. kochają góry, choć może nie koniecznie akurat polskie morze, czy mazury, których  z pewnością nie zabrakłoby na porządnym turystycznym blogu.

Zdecyduj o typie bloga albo zgiń

Nie mniej ważną sprawą od wyboru tematyki, sprecyzowania głównego tematu wokół którego blog będzie się poruszał, istotną sprawą jest także określenie celu bloga i jego typu jeśli stawiamy pytanie o to jak prowadzić bloga z sukcesem. Blogi eksperckie tworzymy po to, by na nich zarabiać a jeśli zarabiać, to możemy to robić na różne sposoby np.:

  • Sprzedaż własnych produktów
  • Sprzedaż powierzchni reklamowej
  • Sprzedaż cudzych produktów w programach partnerskich
  • Zarabianie za kliknięcia w reklamy adsence

Z tego względu możemy dokonać podziału na cztery różne typy bloga

  1. Blogi pod adsence – Głównym ich zadaniem jest pozyskiwanie jak największej liczby użytkowników, gdyż to zwiększa prawdopodobieństwo dużych kliknięć w banery reklamowe w oparciu o które następuje rzliczenie. Wartość artykułów na takim blogu nie musi być duża, a nawet nie powinna. Głównie chodzi o to, by internauta wszedł na stronę i kliknął w reklamę. Nie musi nawet czytać artykułu, wystarczy by go sobie wzrokiem przeskanował. Gdy użytkownik nie napotka nic interesującego w artykule ma dwie możliwości. Albo wyjdzie zrezygnowany ze strony, albo zdeterminowany chęcią zdobycia lepszej wiedzy kliknie w reklamę. Czy da się na tym zarobić. Osobiście prowadzę blog na którym mam podpięte reklamy adsence, ale dochód z nich nie jest porywający 🙂 Najlepsi jednak potrafią zarobić porządne pieniądze jednak jak sami przyznają – mają po kilkanaście blogów. I oczywiście te blogi mają ogromy ruch, co wymaga pewnej pracy 🙂
  2. Blogi pod programy partnerskie – W tym przypadku pobieramy prowizję za polecony produkt. Artykuły pod pp powinny być na wyższym poziomie, na tyle wyższym, by klient był zainteresowany zakupem produktu z naszego linku partnerskiego. Nieskuteczną formą jest nachalne słownictwo a wadą samych programów wymienianą przez samych partnerów jest m.in syndrom tzw. psa ogrodnika, duża ilość partnerów, popularność programu partnerskiego. Programy partnerskie w przeciwieństwie do adsence pozwalają więcej zarobić (moje doświadczenie), choć warto interesować się tymi, które oferują wysokie prowizje partnerskie inaczej narażamy się na niskie zyski.
  3. Blog pod sprzedaż – z naszego bloga łatwo można zrobić sklep internetowy dzięki odpowiednim wtyczkom np. TradeMatik. Teraz wystarczy dobrać odpowiedni motyw np. RGBStore. Dobry artykuł o tym jak założyć sklep internetowy na wordpressie można znaleźć na stronie smallbiznes.
  4. Blog pod budowanie społeczności – ostatni typ bloga, to budowanie społeczności, który charakteryzuje się tym, że jego jakość jest na wysokim poziomie. Czytelnicy obdarzają zaufaniem taki blog ponieważ mogą z niego dowiedzieć się ciekawych rzeczy, do edukować się w danej dziedzinie. Jednym słowem – czytanie tego bloga dla nich to wielka korzyść.

Podsumowanie

W tym artykule pokazałem jak prowadzić bloga tak, by miał rację bytu. Wskazałem na wybór niszy i zawężenie tematu jako warunek konieczny zdobywania najlepszych i zaangażowanych czytelników. Nie uda nam się wszystkich zadowolić, dlatego warto koncentrować się tylko na pewnym, wybranym wycinku i my możemy konkretnie zdecydować którym. Mieć ścisły cel, co do tego o czym ma być blog a do tego mieć na uwadze który typ bloga stosować. Połączenie wszystkich na raz typów bloga, albo niektórych przypomina rzucanie statkiem przez wiatr w czasie burzy, co nie kończy się dobrze. Mam nadzieję, że mój artykuł dał Ci do myślenia i pozwoli konkretnie sprecyzować, co chcesz osiągnąć swoim blogiem.

Ciekawy content? Podziel się już terazShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest

About

Pasjonat marketingu internetowego i wordpressa. Interesuje się typografią, projektowaniem publikacji, psychologią, zasobami ludzkimi. Jego celem jest inspirowanie po to, by sprawić by inni spojrzeli na swoje sprawy z różnych perspektyw.

4 Comments

  1. Pytanie zasadnicze – co to znaczy prowadzić bloga z sukcesem? Czy sukces to pieniądze? Popularność? Inne cele?

    Bez względu na wszystko chcąc osiągnąć sukces w blogowaniu trzeba … tego nie chcieć. Czytelnicy to inteligentni ludzie i szybko wyczuwają blogi, które są prowadzone dla jakiegoś celu. Blog, który na siłę jest fajny, nigdy nie będzie blogiem, który na stałe osiągnie sukces. może go osiągnąć na chwile, później będzie gorzej. Z mojego doświadczenia wynika – pisać, pisać i jeszcze raz pisać. Pisać tak, by chciało się czytać. Tylko tyle. Reszta przyjdzie sama.

    ostatnio założyłem bloga, który ma osiągnąć sukces. moje postanowienie brzmi – przez rok, dwa mi na tym nie zależy. Piszę dla siebie i tyle. Efekt – od 4 miesięcy blog notuje tydzień w tydzień rosnącą o 100 % popularność. Jak już będzie wysoka, wtedy pomyślę o zarabianiu lub innym sukcesie. Na razie przybywa czytelników i to jest najważniejsze.

  2. Tomku, trzeba przyznać, że coś w tym jest. Pisanie z takim nastawieniem, by inni wchodzili i czytali a przy okazji zapisywali się na mailingi, subskrypcje jest mało produktywne. Ludzie może nie tyle wyczuwają fałsz, ile po prostu to, że nie znajdują tego czego chcieli. Trzeba sobie szczerze odpowiedzieć – czy da się pisać o czymś na siłę, po to by zdobyć zadowolenie innych? No chyba właśnie nie, niektórzy powiedzą, że brakuje w tym serca, swojej osoby.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

Czemu służy to pytanie?